Busland

X

Erisõidukid

2012 rallibuss

Norrakate Lux-trucki (luksus-mootorelamu) alusautoks oli Volvo FM, millel oli Norras põhiraam üks meeter pikemaks ehitatud, valmistatud abiraam ja tagaluuk-tõstuki raam. Autoga olid kaasas ka esimesed visandid auto pealisehituse võimaliku väljanägemise kohta.

Esimeseks tööks oli abiraami kohandamine meie projekteeritud furgooni jaoks, kabiini jäik kinnitus raamile ja vastavalt sellele kõigi sõlmede ümberehitus. Tähelepanuväärne oli see, et kogu veoauto furgoon/pealisehitus on koostatud liimitult, poltkinnitust kasutati ainult põhja kinnitamiseks üksikutes kohtades ja neetkinnitust furgooni mõningates sisesõlmedes. Kogu ehituse juures oli kõige suuremaks väljakutseks furgooni sujuv ühendamine kabiiniga, et säiliks kabiini ja furgooni tugevus veoautona kasutamise ajal. Originaalkabiinist säilis ainult esiklaasi, esiuste ja radiaatori osa.

Teine tehniliselt väga keerukas lahendus veoauto juures on seisuajal väljasõitev diivani osa (slide-out) tänu millele suureneb mootorelamus kasutatav pind 1,7 ruutmeetri jagu. Et suurendada mootorelamu soojapidavust, projekteeriti slide-out‘i alumine serv kinnine, mis peaks olema praegu Euroopas ainuke omataoline lahendus. Huvitav lahendus leiti ka duširuumi ja köögi ventilatsioonile, mis toimib läbi vasakpoolse küljeklaasi. Norra tingimustesse sobivalt paigutasime kõik klaasid musta tooni, kolmekordsed paketid. Põhjalikult ehitati ringi kabiinipõhi, mis on mootori hoolduseks avatav. Kabiini lisati olemasolevatele istmetele kaks istet, mille tulemusena on auto kasutatav neljakohalisena. Kogu kabiin polsterdati ja kaeti nahaga.

Kogu mootorelamu elutoa osa ja magamistoad polsterdati pehme nahaga. Magamistubadesse valmistati spetsiaalmõõdus madratsid. Mööbel valmistati vastavalt mõõtmetele kvaliteetvineerist, mis kaeti puitinitatsiooniplastikuga, sama tehnoloogiat kasutasime ka osade seinte polsterdamisel. TV-kapi ja köögi töötasapinnad valmistati lihvitud kivist, köögipliit töötab ohutuse huvides diiselküttel.

Kogu veoauto sise- ja välisvalgus põhineb LED lampidel. Mootorelamusse ja kabiini paigaldati “tähistaevas”. Veokale on paigaldatud generaator, kompressor ja välisvoolupistik, tänu millele on võimalik kasutada kogu veoautot lühemalt kasvõi ürglooduses, aga välisvoolu olemasolul ka pikemalt. Veokast ei puudu tualett, dušš, konditsioneer, ventilatsioon, TV, audio ja autonoomne mootorelamu küte. Auto paremal küljel on väljast avatav TV kapp, kus asub televiisor koos kõlaritega välistingimustes kasutamiseks.

Veoauto tagaosas asuva garaaži seinad ja põrand on kaetud riffealumiiniumplekiga. Tagaluuk/tõstukile ehitasime madalad kokkuklapitavad pikendusteed võidusõidu auto peale- ja mahalaadimiseks. Veoauto kogu põhi sai kaetud tsinkplekk profiilplaatidega, samuti said kõik rattakoopad uued plastist logarid, mis ehitati igale rattale eraldi.

Meie andmetel on see esimene Eestis käsitööna ehitatud Lux-truck, mille kõik detailid on valmistatud spetsiaalselt sellele veoautole.

 

2011 rallibuss

Klient otsis bussi ulatuslikuks ümberehituseks usaldusväärset partnerit kõikjalt Euroopast ja leidis selle lõpuks Eestist, Buslandi. Otsustasime väljakutse vastu võtta ja alustada erakordse tööga. Rallibussi ümberehituse bussiks valiti Neoplan Megaliner N128/3, ehitusaastaga 1992, bussi pikkus 14,9 meetrit, kõrgus 3,9 meetrit, mootor 375 kw, 4 teljega, millest 3 keeravad.

Konkreetne bussimudel valiti peamiselt oma mõõtude tõttu. Suurus pani tellija arvama, et sinna sisse saab ehitada kohad kahele võistlusautole, korralikud iste- ja magamiskohad 14-le tiimiliikmele, täismõõdus duširuumi ja tualeti ning kirsiks tordile kõigi võimalustega kööginurga (pliit, praeahi, mikrolaineahi jne). Samuti on bussi installeeritud 7,5 kw elektrigeneraator, mis annab võimaluse bussis kasutada kõiki harjumuspäraseid elektritööriistu. Kogu lahendus pidi tulema võimalikult ergonoomiline ja Põhjamaa mehe kasvuga arvestav.

Värvigamma sooviks oli must-valge lahendus nii sees kui väljaspool bussi, naturaalne nahk istmetel ja armatuuril ning roostevaba metall ja alumiinium võistlusautode veoruumis ja köögiplokis. Lisaks sooviks klient kasutada kõikjal bussi juures LED valgusteid. Lisaks ehitati umbes 100 ruutmeetri suurune talk bussi paremale küljele, kuhu mahuvad ära kõik kolm tiimi võistlusautot.

Võistlusautod olid planeeritud paigutada bussi tagaossa kahele korrusele, teineteise kohale. Selleks, et autod bussi sisse mahuksid, tuli bussi ülemise korruse põrandast umbes 5 meetri suurune tükk välja lõigata ja tagaossa paigutada suur luuk ja käärtõstuk.

Kogu tagaosa ümberehituse tulemusena muutusid aga bussi välismõõtmed suuremaks. Pikkuseks sai 15,28 meetrit (maksimaalne lubatud bussi pikkus Norras) ja kõrguseks 4,1 meetrit (samuti väga lähedal maksimaalselt lubatule). Tagaosa ümberehitus tehti Rootsis, kõik ülejäänud teostati meie remonditöökojas.

Tegemist on ainsa sellist mõõtu bussi ümberehitusega ringrajasõidu võistkonna tarbeks. Kõik teised tiimid Põhjamaades kasutavad veokeid koos haagissuvilatega.